Wednesday 18 July 2012

PERCAYA DAN YAKIN~

SYUKRAN PERCAYAKAN ANA~

Assalamualaikum...

ALHAMDULILLAH... syukran percayakan ana untuk sama2 menerajui blog ini.. InsyaALLAH ana cuba utk berkongsi semampunya di sini..

ingin ana kongsikan sedikit rasa wat pertama kali menerima pelawaan ini..ana bersyukur~ dan pada masa y sama ana rasakan rendah diri sangat...antara bersedia dan kurang yakin.. saat datangnya pelawaan ini, terfikir sejenak.. mampukah ana utk berkongsi ilmu y ana kira terlalu sdikit berbnding penulis2 handal di luar sana.. mula menyingkap satu persoalan

kenapa enta memilih ana utk mnjadi salah seorg peneraju blog ni?
sejauh mana enta yakin pada ana? ilmu ana?
bila memikirkan diri ini terlalu kerdil.. terasa mahu saja menolak pelawaan ini..keyakinan dan kepercayaan pada diri sendiri terlalu tipis..  berbicara dan bertya pd seorg sahabat tentang perlawaan ini..
dia menimbulkan beberapa persoalan:

" jika org beri kepercayaan kepada enti kenapa enti mncari alasan utk tidak melaksanakan permintaannya? soal yakin diri itu boleh dibina.. jika tak dimulakan bagaimana enti sendiri mengatakan enti tidak boleh? ibarat mahu mati syahid tapi tak mau berperang.. semudah itukah utk mengalah pada kelemahan diri? bukankah itu salah satu cara utk enti berdakwah? dakwah itu kan byak kaedahnya... anggap ALLAH buka satu jalan baru utk enti berdkwah~ bukanlah daei itu kene bersedia dlm keadaan apa pon??"

persoalan2 itu terus menerus berligar di fikiran..

ya ALLAH... 

saat minda masih lagi berfikir apa y patut diputuskan.. terbaca satu penulisan di salah satu blog berkisar tntg dawah melalui penulisan..


Penulisan sebagai jalan dakwah atau salah satu daripada wasilah dakwah. Penulis juga merupakan doktor, dan boleh juga dikatakan sebagai seorang pejuang. Setiap pejuang semestinya mempunyai medan perjuangannya dan juga targetnya. Doktor juga mempunyai lapangan tempat perjuangannya. Secara realitinya setiap perkara memerlukan medan perjuangan untuk menuju sesuatu matlamat yang baik dan cara dan wasilahnya saja yang mungkin akan berbeza.

Penulisan juga merupakan jalan juang. Ingin menebus segala janji-janji Allah, meninggalkan kota kegelapan menuju kota yang penuh dengan cahaya, niat kerana Allah dan hanya mempercayai janji RasulNYA. Allah akan melindungi perjalanan hamba yang berjuang di jalanNYA.

Seorang penulis berada di medannya, segala alatan penulisannya atau aksesori penulisannya adalah senjata seperti pen. Segala hasil daripada penulisannya, buku-buku penulisannya, itu semua merupakan peluru, peluru yang mencari sasarannya. Apakah sasarannya? Siapakah sasarannya? Penulis ingin menembak dan membunuh siapa?

Setiap peluru yang dihasilkan mensasarkan segala hati-hati yang membaca, menggunakan peluru-peluru untuk menembak dan membunuh jahiliyyah, mengikis segala kejahilan yang terdapat dalam diri sendiri dan masyarakat.

Membetulkan kembali pemikiran masyarakat yang sudah kotor dengan pengaruh-pengaruh luar, penerapan kejahilan pihak-pihak yang sememangnya membencikan islam, sememangnya musuh yang nyata tidak akan membiarkan musuhnya berada di dalam kesenangan. Cubalah untuk memadamkan segala anasir yang bisa membakar kita dan semaikan benih mahmudah yang suburnya yang boleh membawa erti,ertinya yang mampu mengubah ummah.

Tapi, penulisan juga boleh berlaku perkara yang disebaliknya pula, berjaya menangkap hati-hati pembacanya, tetapi dengan tujuan yang lain. Hanya memberi kesan kepada minda masyarakat dari sudut lain, hanya memandang hasil, duit, pangkat dan populariti. Penulis yang hanya menghasilkan bahan penulisa duit, penulisan yang langsung tidak mampu menyelesaikan masalah ummah, tapi menambah lagi kerosakannya. Karyanya hanyalah hiburan dan khayalan semata-mata dan membunuh hati-hati pembacanya sendiri di dalam kegelapan, dan terus berada di dalam kegelapan. Setiap pelurunya membunuh pembacanya sendiri.

Maka, penting kepada setiap pembaca agar membetulkan setiap penulisannya agar dekat dengan ummah, dan melihat penulisannya juga merupakan jalan juang kerana Allah. Pejuang yang mampu mengikis segala anasir-anasir kotor dan kejahilan di dalan jiwa ummah. Berbanggalah menjadi seorang “pejuang”, bermegahlah dengannya walaupun di sebaliknya penuh dengan kepahitan. InsyAllah segala kemanisannya akan tiba dan akan dapat dirasainya.

“Cubalah sedaya mampu menggunakan peluru-peluru karya semoga hidup akan lebih bererti”


ya~ benar.. jika bukan ana sendiri memulakannya, ianya takkan bermula dgn sendiri.. jika dengan menulis ini dapat ana kongsikan ilmu walaupon sedikit, dan memberi manfaat.. kenapa tak ana mulakan??

kalo penulisan2 yang sudah lama terwujud di laman2 blog hanya menulis hal2 yang sia2.. knapa tak ana mulakan sesuatu y bermanfaat..


dari Abdullah bin Amr radhiyallahu ta’ala ‘anhu, bahwa Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً
“Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” (HR. Bukhari)

 walaupon ilmu hanya sedikit tapi bukan alasan utk tidak menyampaikan.. kerana Rasulullah sendiri menyeru umatnya menyampaikan walaupun dengan satu ayat.

insyaALLAH.. ana akan memegang kepercayaan yang telah diberikan utk menerajui GERBANG KEHIDUPAN ini,, jika ana tersalah.. mohon sahabat2 membetulkannya..SYUKRAN.

wallalhua'lam..

pena CINTA SYURGA~~,




No comments:

Post a Comment